SI / EN

O gorsko hitrostni dirki Gorjanci 2018

Prva avtomobilska gorska dirka na Gorjancih je bila 17. junija 1951. Danes se vraÄŤa na pota nekdanje slave.   

Gorsko hitrostna avtomobilska dirka na Gorjance velja za eno iz med zibelk avtomobilskega športa na slovenskih cestah. Leta 1969se je dirka priÄŤela vraÄŤati v redne koledarje dirk, ko je bila proga dolga 6,8 km, podprlo pa jo je domaÄŤe avtomobilsko podjetje IMV. Dve leti kasneje, ko so progo skrajšali za 400 m,  pa je Ĺľe bila v koledarju prvega drĹľavnega gorskega prvenstva v takratni Jugoslaviji. ZadnjiÄŤ je bila izpeljana leta 1972, leto kasneje pa je bilo cestno dirkanje v Sloveniji zaradi tragiÄŤnih dogodkov v Kamniku in Ĺ kofji Loki prepovedano. In dirka na Gorjance je za vrsto let izginila s prizorišča. Obudili so jo ponovno v zaÄŤetku devetdesetih, takrat Ĺľe kot tekmovanje drĹľavnega prvenstva nove, samostojne drĹľave Slovenije. Takrat je dirka doĹľivela svoje najbolj zvezdne trenutke, tudi z moÄŤno mednarodno udeleĹľbo, nato pa je po izvedbi v letu 2008 ponovno izginila iz koledarja. A tokrat samo za dve leti, kajti leta 2011 so jo ponovno obudili, od leta 2012 pa je organizator AĹ D SA - I.   

Trasa dirke, ki je od samih zaÄŤetkov potekala po magistralni cesti iz Novega mesta ÄŤez Gorjance proti Metliki, je doĹľivela kar nekaj sprememb. Najbolj oÄŤitne so bile veÄŤkratne spremembe same dolĹľine proge od prvotnih 6,8 km so jo veÄŤkrat krajšali. Prav tako se je s ÄŤasom izboljševala tudi podlaga. Prav ta je bila v zadnjih letih najbolj kritiziran del tekmovanja, a to se je Ĺľe lani bistveno popravilo. Na Dolenjskem napovedujejo, da bo iz leta v leto vse bolje, saj cesto pospešeno obnavljajo. To pomeni širše, bolj gladko in bolje zavarovano vozišče, kar je zelo pomembno za obiÄŤajen promet, še bolj pa pride do izraza med izvedbo tekmovanja!  Prav tako se izboljšujejo pogoji za delo ekip pred dirko, torej servisni prostor. Ĺ e nekaj let nazaj so bili boksi na skromnem parkirišču pred gostilno in vzdolĹľ same ceste, nato pa so uredili veliko, sicer tovornjakom namenjeno, parkirišče. Na njem manjka le še asfaltna prevleka in bo skorajda idealno. Posebej zato, ker leĹľi neposredno ob štartu, kar je na gorskih dirkah prej izjema kot pravilo.   

Na gorski dirki na Gorjance so tekmovali in tudi zmagovali mnogi znani vozniki iz nekdanje Jugoslavije, kot tudi iz Slovenije in tujine. Tistim z nekoliko daljšim dirkaškim spominom pridejo na um imena, kot so Dušan Djaniš, Aleš Pušnik, Dušan Kermavner, Alojz PavliÄŤ, Drago Regvart, Mladen Gluhak, Jovica PalikoviÄŤ, Robert Lang, leta kasneje pa so navduševali Stojan Pirjevec, Slavko Dekleva, MatjaĹľ Tomlje, Mišel ZupanÄŤiÄŤ in še mnogi drugi. V novejšem ÄŤasu so gledalce navduševali Samo Valant, Igor Dekleva, Milan BubniÄŤ, Vladimir StankoviÄŤ, med tujci pa predvsem Jaroslav KrajÄŤi, Walter Leitgeb,  Herman Waldy, Marietto Nalon …